Van Sabben Poster Auction 57

HET BEELD SPREEKT! ART NOUVEAU IN DE NEDERLANDSE AFFICHEKUNST Het Nederlands Steendrukmuseum in Valkenswaard presenteert t/m 31 oktober 2021 een spectaculaire ten- toonstelling over de opkomst, het spanningsveld en de gevarieerde ontwikkeling van de vroege affichekunst in Nederland tussen 1890 en 1915. In deze turbulente periode ontwerpen bekende Nederlandse kunstenaars en toonaangevende grafici zoals Jan Toorop, Ferdinand Hart-Nibbrig en Johann van Caspel spraakmakende litho’s. Zij werken hiervoor op het snijvlak van kunst en reclame. Dit levert werk op in veel uiteenlopende stijlen. Conservator Lisette Almering-Strik en Marjolijn Velthuizen (hoofdstuk 1), hebben een prachtig infor- matief boekwerk geschreven bij deze unieke expositie en is zowel in de museumwinkel als in de affiche-boekwinkel van dit veilinghuis verkri- jgbaar voor € 7,50. Slaoliestijl Een ontwerpwedstrijd in 1890 georganiseerd door theehandelaar E. Brandsma (veiling 52, lot- nrs 71 & 72), is in Nederland het startsein voor de ontwikkeling van artistieke affiches. Andere ondernemers volgen zijn voorbeeld met als resultaat spraakmakende kunstaffiches waarvan wij er vele in deze expositie tonen. Het ontwerp voor de Delftse slaolie van Jan Toorop, de beeld- drager van onze expositie, wordt zelfs iconisch. Vanwege deze litho spreekt men in Nederland dikwijls niet over ‘Nieuwe Kunst’, Jugendstil of Art Nouveau, maar over de ‘Slaoliestijl’. Behalve Toorop buigen onder meer Hendrik Berlage, Richard Roland Holst, Marius Bauer, Jacques Zon, Willy Sluiter en Pieter de Josselin de Jong zich over reclame litho’s. Daarbij tre- den zowel typisch Nederlandse elementen naar voren (boeren en boerinnen), als ook oosterse invloeden vanwege de toegenomen fascinatie voor het Nabije en Verre Oosten. Grafisch ontwerper, lithograaf en tekenaar Johann van Caspel wordt de pionier van de Nederlandse affichekunst. Zijn werk toont sierlijke Art Nouveau stijlkenmerken maar ook strakke vormen. Nederlands Steendrukmuseum Het Nederlands Steendrukmuseum te Valkenswaard toont de grote impact van litho- grafie op onze beeldcultuur. Steendruk is een uitvinding van graficus Alois Senefelder. Rond 1800 wordt het door deze vlakdruktechniek mogelijk om grootschalig en voordelig afbeeldingen te produceren. De steendruk- techniek betekent een tweede revolutie in de grafische industrie na de uitvinding van de boekdrukkunst rond 1455. Het museum houdt het ambacht levend, toont de techniek en een schat aan kunstlitho’s in vaste- en wisselexposities. Bezoek Nederlands Steendrukmuseum: Carolusgebouw, Oranje Nassaustraat 8c te Valkenswaard. Tickets en meer info: www.steendrukmuseum.nl. THE IMAGE SPEAKS! ART NOUVEAU IN DUTCH POSTER ART Until 31 October 2021 The Dutch Museum of Lithography in Valkenswaard is presenting a spectacu- lar exhibition about the rise, the tension and the diverse development of early poster art in the Netherlands between 1890 and 1915. In this turbulent period well known Dutch artists and leading graphic artists Jan Toorop, Ferdinand Hart-Nibbrig and Johann van Caspel designed controversial lithos. They worked on the inter- face of art and advertising which resulted in work in a variety of styles. Curator Lisette Almering-Strik and Marjolijn Velthuizen (chapter 1), wrote a beautiful informative book to accompany this unique exhibition which can be obtained from the museum bookstore as well as from the poster bookstore of this auction house at a price of € 7.50. Salad Oil Style A design competition organized by tea trader E. Brandsma (auction 52, lot nos 71 & 72) in 1890, formed the starting point of the development of artistic posters in the Netherlands. Other entre- preneurs followed his example which resulted in controversial art posters many of which are shown at this exhibition. The design for the Delft salad Oil by Jan Toorop, the image carrier of our exhibition, even became iconic. Precisely because of this lithograph people didn’t talk about ‘New Art’, Jugendstil or Art Nouveau, but about ‘Salad Oil Style’. Besides Toorop, others like Hendrik Berlage, Richard Roland Holst, Marius Bauer, Jacques Zon, Willy Sluiter and Pieter de Josselin de Jong explored advertising lithos. Not only did typically Dutch elements appear (farmers and farmers’ wives) but also oriental influences because of the growing fascination for the Middle and Far East. Graphic designer, litho- grapher and drawer Johann van Caspel became the pioneer of Dutch poster art. His work showed the elegant Art Nouveau style characteristics as well as austere forms. The Dutch Museum of Lithography The Dutch Museum of Lithography in Valkenswaard shows the large impact of lithography on our visual culture. Lithography was invented by graphic designer Alois Senefelder. Around 1800 the piano graphic printing technique made it possible to produce images on a large scale and at an affordable price. Lithography launched a second revolu- tion in the graphic industry after the invention of the printing press around 1455. The muse- um keeps the craft alive, by showing the technique and a wealth of art lithos in permanent and temporary exhibitions. Visiting The Dutch Museum of Lithography: Carolusgebouw, Oranje Nassaustraat 8c te Valkenswaard. For tickets and further information: www.steendrukmuseum.nl. Thee E. Brandsma Amsterdam (Tao Ming), 1891 design: Ernst S. Witkamp & Nicolaas van der Waay Museum impression book J.Toorop, 1894 The Dutch Museum of Lithography 100

RkJQdWJsaXNoZXIy NzQxNTE=