Van Sabben Poster Auction 57

150 jaar neDerlanDse spoorwegaFFiches Verzamelaar en publicist Arjan den Boer stelde een rijk geïllu- streerd boek samen over affiches voor treinreizen in en naar Nederland. Ook is hij gastconservator van een tentoonstelling over hetzelfde onderwerp in het Spoorwegmuseum. Het gaat om affiches uit de collecties van het Spoorwegmuseum, Arjan den Boer, ReclameArsenaal en het Deutsches Plakat Museum. Naast bekende ontwerpers zoals H.P. Berlage, Willy Sluiter, A.M. Cassandre en Anthon Beeke, zijn ook affiches van 'vergeten' NS- ontwerpers opgenomen. Eind negentiende eeuw verschenen de eerste geïl- lustreerde spoorwegaffiches op stations en in reis- bureaus. Ze brachten reisbestemmingen, treinen of passagiers in beeld. Spoorweg-affiches van de afgelopen anderhalve eeuw laten niet alleen de geschiedenis zien van het reizen per spoor, maar ook de evolutie van ontwerpstijlen. De eerste spoorwegaffiches waren voor boottreinen in aansluiting op veerdiensten met Engeland. Andere vroege affiches waren bedoeld om buiten- landse toeristen per trein naar ‘Holland’ te lokken. Pas later werden affiches ook gebruikt voor de promotie van bin- nenlands verkeer. De verschillende maatschappijen gingen vanaf 1917 samenwerken als Nederlandsche Spoorwegen (NS). Tijdens de economische crisis in de jaren dertig liet de NS affiches maken voor spe- ciale (korting)kaartjes en met slogans als ‘Veilig Vlug Voordelig’. Vanaf 1945 lag de nadruk eerst op oor- logsherstel (“De Pullman rijdt weer!”). Toen de welvaart groeide, reageerde de NS op de concurrentie van de auto(bus) met vakantie- en autoslaaptreinen, terwijl de Trans Europ Express (vanuit Nederland geïnitieerd en gepromoot) de strijd aanging met zakenvluchten. Latere NS-reclames richtten zich op specifieke doelgroepen als senioren en jongeren (Tienertoer, Interrail). Rond de eeuwwisseling kwamen de hogesnelheidstreinen in beeld. boek: Arjan den Boer, 150 jaar Nederlandse spoorwegaffi- ches 304 pagina’s, 25 x 35 cm incl. 100 korte ontwerpersbiografieën Uitgeverij Thoth, 2021. ISBN 978 90 6868 830 6 www.thoth.nl Tevens verkrijgbaar in de Afficheboekwinkel van dit veilinghuis. tentoonstelling Spoor van verbeelding, 150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches te zien t/m 5 september 2021 Spoorwegmuseum, Maliebaanstation 16, Utrecht www.spoorwegmuseum.nl 150 years oF Dutch railway posters Collector and publicist Arjan den Boer compiled a richly illustra- ted book on posters about train journeys within and to the Netherlands. He is also guest curator of an exhibition about the same subject in the Railway museum which comprises posters of the collections of the Railway museum, Arjan den Boer, ReclameArsenaal and the Deutsches Plakat Museum. Besides famous designers such as H.P. Berlage, Willy Sluiter, A.M. Cassandre and Anthon Beeke, there will also be posters of ‘forgotten’ NS (Dutch Railway)-designers on display. At the end of the nineteenth century the first illu- strated railway posters appeared at stations and in travel agencies. They showed travel destinations, trains or passengers. Railway posters of the past one and a half centuries do not only show the histo- ry of travelling by railway, but also the evolution of design styles. The first railway posters were for boat trains con- necting with the ferry services to England. Other early posters were intended to attract foreign tourists to come to ‘Holland’ by train. Only later were posters also used to promote domestic traffic. From 1917 onwards, various companies started cooperating as the Dutch Railways (NS). During the economic crisis in the thirties the NS had posters made for special (dis- count) tickets with slogans like ‘‘Veilig Vlug Voordelig’ (Safe, Fast and Affordable). From 1945 the emphasis was on war recovery (“The Pullman is back on track!”). As soon as prosperity increased, NS reacted to the competi- tion from the car and coach by deploy- ing holiday and car sleeper trains, while the Trans Europ Express (initia- ted and promoted from the Netherlands) started competing with business aviation. Later NS commercials were directed towards special target groups such as seniors and young people. (Tienertoer, Interrail). Around the turn of the century the high speed trains came into the picture(s). book: Arjan den Boer, 150 jaar Nederlandse spoorweg- affiches (150 years of Dutch railway posters), 304 pages, 25 x 35 cms, incl. 100 short designer biogra- phies. Publisher Thoth, 2021. ISBN 978 90 6868 830 6, www.thoth.nl Also available in the poster bookstore of this auction house; € 59,95, excl. shipping costs. exhibition Spoor van verbeelding, 150 jaar Nederlandse spoorwegaffiches, (150 years of Dutch railway posters), on display until September 6, 2021 at Dutch Railway Museum, Maliebaanstation 16, Utrecht, The Netherlands www.spoorwegmuseum.nl © Arjan de Boer, 2021 62

RkJQdWJsaXNoZXIy NzQxNTE=